Rejsebrev fra Preben og Eva, Krydstogt Hawaii, februar 2012

Turen her var en 50 års fødselsdags gave fra Preben til sin kone Eva....

» Indtil min mand gav mig bogen ”Lonely Planet: Hawaii” i 50 års fødselsdags-gave
associerede jeg næsten udelukkende Hawaii med hula-piger, bounty-strande og
den særlige Hawaii-musik. Og hvad pokker skulle jeg da også bruge sådan en bog til??
Hurtigt viste det sig imidlertid, at min mand i al hemmelighed og med Nicks hjælp
havde planlagt en 12-dages tur til Hawaii inklusive 3 overnatninger på Aqua Bamboo
i Honolulu og et krydstogt på NCL Pride of America (POA).

Grundig Research
Vi har tidligere rejst over store dele af verden og er vant til at planlægge og booke både fly,
hotel, krydstogt og landarrangementer selv, men efter en grundig research fandt min mand
ud af, at hverken han selv eller andre rejse-bureauer kunne komme frem til en bedre
pakke-løsning end den, Nick kunne tilbyde.  Desuden var det også altid nemt at komme i
kontakt med Nick, og vi brugte bl.a. en tre-kvarters telefon-konference til at få afklaret de
sidste spørgsmål med ham forud for vores afrejse. Turen blev afviklet i februar 2012, og
vores (lange) rejse bragte os fra Billund via Paris og San Francisco til Honolulu.

Oahu - hotel Aqua Bamboo anbefales!
» Der fandt vi hurtig en shuttle service udenfor ankomst-terminalen og kørte til hotel Aqua Bamboo
som Nick havde anbefalet. Hotellet ligger kun få blokke væk fra Waikiki Beach – hvilket dog
kendetegner mange andre hoteller i området. Det, der imidlertid gør hotellet til et fund, er det
imødekommende personale (bl.a. receptionisterne Dan og Fe), der virkelig gør, at man føler
sig velkommen. Vi boede der 2 nætter før samt 1 nat efter vores krydstogt, og i begge tilfælde
var værelserne store, pæne og rene, og personalet utrolig informative og hjælpsomme.

Oahu - heldagstur
Vi havde overvejet at tage på en heldags-tur rundt på Oahu den første dag – enten i lejet bil
eller med ”Discover Hawaii Tours” (gode anbefalinger på Tripadvisor!) – men nøjedes i stedet
med en afslappet morgenmad på ”Duke’s” med udsigt over Waikiki Beach samt en tur med
lokal-bus op til ”Diamond Head”, der er en udslugt vulkan, man kan bestige for at få den mest
fantastiske udsigt ind over Waikiki Beach. Om aftenen slendrede vi rundt i området omkring
Waikiki Beach og kom bl.a. ind på en udendørs ”food court” (International Market), der var
bygget op som små boder under et kæmpestort Banyan træ.

Oahu - Pearl Harbor og Krydstogt
Anden-dagen bød på en ”Early Bird” tur til Pearl Harbour (med Discover Hawaii Tours)
inklusive en kort sightseeing tour i bus gennem dele af Honolulu. Ved middagstid gik vi
ombord på POA, der i modsætning til de andre krydstogt-skibe, vi har rejst med, sejler
under amerikansk flag og derfor skal have mimumum  75% amerikansk besætning, mens
de resterende 25% skal have det såkaldte green card. Skibet er desuden indrettet med
amerikanske temaer overalt, hvilket er ret specielt.  Krydstogtet indebærer meget lidt tid
til søs, idet man anløber fire havne og oven i købet overnatter i to af havnene, hvilket giver
bedre tid til at udforske de pågældende steder.

Maui - Vandfald og hvaler

Første anløb var Kahului/Maui, hvor vi havde booket en 9-timers ”Road to Hana” tur med
” Valley Isle Excursions”. Man kan også vælge at gøre turen igennem NCL  eller  leje en bil og
køre turen selv, men i sidstnævnte tilfælde skal man sørge for at booke bilen i ordentlig tid
(vi var for sent ude!) og være forberedt på, at chaufføren skal koncentrere sig om de mange
hårnålesving og smalle broer, mens passageren kan nyde den storslåede natur med vandfald,
lava-strande, regnskov og frit fald ned til havet nedenunder.
Hvaler - Skibet lå for anker i Kahului natten over, så på anden-dagen havde vi booket en
”Whale watching” ekskursion gennem NCL.  Vintermånederne er højsæson for pukkelhvaler
i farvandene omkring Hawaii, så vi havde virkelig set frem til at komme tæt på de store kæmper.
Desværre brød vores udflugtsbåd sammen umiddelbart før, vi skulle ud at sejle, så turen blev
aflyst. Heldigvis så vi hvaler mange gange, mens vi sejlede med Krydstogtskibet.

Big Island - Den aktive vulkan og tropisk regnskov

Næste anløb var Hilo/Big Island, hvor vi havde booket en 6 ½ timers udflugt gennem NCL
kaldet ”Crater Hike and Akaka Falls”. Vi var 10 personer plus en fantastisk indfødt guide,
der først førte os gennem regnskoven i ”Hawai’i Volcanoes National Park” oppe på randen
af et stort vulkankrater (Halema’uma’u Crater) og dernæst ned i selve det måneagtige krater,
hvor der kun voksede enkelte hårdføre planter. Vi gik senere gennem en såkaldt lava tube
samt stod i sikker afstand og betragtede røgen fra den stadig aktive ”Kilauea” vulkan.

Big Island - Akaka Falls 420 fod højt vandfald
Senere gjorde vi stop ved ”Akaka Falls State Park”,
hvor en kort spadseretur forbi hushøje bambus bragte os frem til et smukt 420 fod højt vandfald.
Næste anløb var Kona/Big Island, hvor skibet ikke lægger til kaj men ligger for anker.
Der havde vi – efter vores aflyste hvaltur - booket en formiddagsudflugt gennem NCL med
selskabet ”Captain Zodiac” (men book hos dem direkte, det er billigere!).  Turen med den
Navy Seal lignende gummibåd med 300 hestes motorkraft bød bl.a. på sejlads midt iblandt
en flok lejesyge bottlenose delfiner, snorkling over et koralrev  til lyden af en pukkelhvals
forunderlige sang og hjemtur forbi flotte lava-klippeformationer. Tilbage i Kona tog vi en bus
ud til den såkaldte ”Turtle Beach” (Kahalu’u Bay), hvor vi de efterfølgende timer nød synet
af flere grønne havskildpadder, der var svømmet ind i det lave vand for at ”græsse” for vore fødder. Stedet er desuden et godt snorkel-sted.

Kauai - "Hawaii's Grand Canyon og Luau"

Sidste anløb var Kauai, hvor vi havde booket en tur til ”Waimea Canyon”, der er Hawaiis svar
på Grand Canyon. Der var en virkelig imponerende udsigt over de flotte klipper, da vi langt om
længe nåede frem, men vi vil helt klart anbefale, at man gør turen i en lejet bil, så man selv
kan bestemme, hvor man vil stoppe. Den smukke ø kaldes ikke uden grund ”The Garden Isle”
og man kan også bl.a. booke en helikopter-tur for at nyde øen fra oven. Om aftenen var vi til
en ”Luau” (Hawaiiansk fest) med spisning og stort show med sang og dans.

Kauai - Napili Kysten
Skibet lå for anker i Kauai natten over, og næste formiddag gik vi derfor i land og shoppede
lidt. Der er også en strand i gangafstand fra skibet. Ved totiden sejlede vi fra Kauai, og skibet
lagde ruten op forbi den smukke Na Pali bjergrige kyststrækning, før solen gik ned over det
smukke blå hav.

Krydtogtskibet "romantisk getaway"
Vi benyttede generelt ikke ret mange af skibets øvrige faciliteter – dertil havde vi simpelt hen
for travlt med at udforske de frodige øer med den eksotiske vegetation. Standarden på skibet
var imidlertid,  som vi var vant til fra tidligere sejladser med NCL, og deres Freestyle koncept
uden fast spisetid i hovedrestauranterne passede os fint. Gennemsnits-alderen på
passagererne var relativt høj, og vores teenage-børn, som også nyder at tage med os på
krydstogt ferie, ville utvivlsomt have kedet sig ombord (så det var godt, det kun var os to på
romantisk getaway ;-).

Shopping Ala Moana Center
Næste morgen var vi så tilbage i Honolulu. Efter at have indtaget det sidste morgenmåltid  på
agterdækket gik vi fra borde og tog en taxa tilbage til Aqua Bamboo, hvor vi var så heldige at
kunne få vores værelse med det samme. Resten af dagen tilbragte vi dels ved stranden, dels
med at powershoppe  i ”Ala Moana Center”, der er en kæmpestor mall med utallige
mærkevarebutikker og flere stormagasiner (kan nås med lokal-bus, ca. 20 min. kørsel fra hotellet).

» Efter en fantastisk ferie vendte vi så tilbage til Danmark, rig på oplevelser og minder fra det smukke Hawaii.
Mahalo, Nick – vi vender gerne tilbage!

Eva Kølbæk & Preben Jespersen - Holstebro

nick

Brug for hjælp?

Nick sidder klar til at hjælpe dig videre med din rejseplanlægning.