Rejsebrev Hawaii Janus og Trine.

En oplevelse for livet...

Min kæreste og jeg rejste til Hawaii, dette er vores beretning fra en vidunderlig tur der tog os til Maui, Big Island og Oahu.

Maui
"hvis man er der i hvalsæsonen ser man mange pukkelhvaler som svømmer rundt..."
Whalewatching maui

Efter en lang men rimelig god flyvetur landede vi mandag aften på Maui. Første opgave var at hente lejebilen og det gik fint.

Maui var en fantastisk god oplevelse for os. Sammen med Nicksamerika havde vi fundet frem til et hyggeligt hotel med en uvurderlig beliggenhed og udsigt. Vi boede på værelse 414 som er en suite med havudsigt på første sal. Forvent ikke meget af indretning og general stand på hotellet, men de værelser der ligger med direkte havudsigt er helt i orden. Værelserne ligger ret private og er nærmest som lejligheder. Der er basis udstyr til selv at kunne lave morgenmad og frokost.
Maui byder på mange rigtig specielle oplevelser som vi satte stor pris på:

1. Whale watching cruise. Et must, hvis man er der i hvalsæson. Mange pukkelhvaler svømmer rundt i vandet ud for Kihei og vestkysten på Maui, så du ser med garanti rigtig mange og hvis du er heldig ser du måske en springe op af vandet.
2. Tur til Pa’ia. Lille surferby på nordkysten. Fantastisk hyggelig med gode restauranter. Vi tog også frokost med herfra til vores senere tur til Hana.
3. Road to Hana. Selvom køreturen til Hana er meget omtalt som besværlig for turister så lad dig ikke narre. Dette kan sagtens klares på egen hånd og er en suveræn køretur gennem sublime landskaber, strande osv. Vi kørte hele vejen til Ohe’o Gulch, hvilken jeg vil anbefale til alle. Vi tog afsted lidt i 7 om morgenen og var tilbage til solnedgang.
4. Snorkeltur til Molokini Crater. Rigtig flot vand og mange fisk. Vi var af sted på en lidt dårlig vejrdag og det påvirkede oplevelsen. Skal I videre til Big Island kan jeg varmt anbefale at tage snorkeltur der som er endnu bedre.
6. Eksotiske strandture syd for Kihei. Fine strande også nogle med snorkelmuligheder.
7. Tur til Halekeala Crater. Afsted kl. 3-4 stykker om natten så I når solopgangen. Helt suveræn udsigt ud over Maui og vulkankrateret. Lidt koldt så husk at tage alle de lag på I kan.
8 Derudover besøgte vi også en rigtig god restaurant Five Palms lidt syd for Kihei som Nick havdet anbefalet os. Dyr, men rigtig lækker og med mulighed for at sidde på deres terrasse ud mod vandet
Maui er helt sikkert anbefalelsesværdigt. Det område vi boede i virkede ikke så turistet som andre steder, og man har det som om man blender mere ind med de lokale. Derfor er vi glade for at Nick anbefalede os det sted. En uge på Maui med fuld tryk på oplevelserne sendte os videre til Big Island.

Hawaii maui lagune

Vil du også til Paradiset Hawaii? Se Rejsetilbud "Best of Hawaii" en lign. rejse som Trine og Janus

Big Island
, "At se havskildpadder var vores første opgave på Big Island..."
Første stop på Big Island var Kona, hvor vi skulle bo i tre dage. Et ok tre-stjernet resort med en fin bar liggende med udsigt over havet og solnedgangen. Her fik vi Mai Tais hver aften. At se havskildpadder var vores første opgave på Big Island. Efter en en god anbefaling fik vi anvist at tage til Kaloko-Honokohau National Historical Park lige nord for Kona. Her går man igennem meget varmt lava landskab for at komme ned til stranden, hvor vi fandt mange havskildpadder som dyppede sig i vandhuller langs stranden eller lå og slappede af på stranden. Man havde næsten parken for sig selv og gjorde oplevelsen endnu mere unik. Husk at tage nok vand med. Stadig boende i Kona tog vi på snorkel tur i Kealakekua Bay. Aldrig før har jeg oplevet så klart vand. Sigtbarheden er simpelthen helt eminent. Bay’en ligger i læ, hvilket gør vandet meget stille, revet utrolig smukt og med masser af fisk.

"Vi boede på en Vulkan på et Bed and Breakfast, vi havde fået suiten med spa..."

vulkan maui

Efter tre dage i Kona tog vi køreturen syd om øen for at komme til Hawaii’s Volcanoes National Park. Vi kørte rimelig tidligt for at have tid til stop på vejen. Specielt vores stop ved Punalu’u var fantastisk. En stor lava strand udelukkende bestående af sorte sten med enkelte havskildpadder og en super udsigt ud over en rå kystlinje. Eftermiddagen brugte vi i Vulkanparken i meget omskifteligt vejr, men sådan er det på denne side af øen; regn, blæst, solskin skiftevis. Vulkanparken er klart seværdigt og en meget speciel oplevelse. Vi tog blandt andet køreturen oppefra parken og ned til vandet som er virkelig seværdig. Man kunne på det tidspunkt vi var der ikke køre helt Crater Rim Drive på grund af røg og gasser fra en af vulkanerne, men der er masser at flotte vandreture i området. Om aftenen havde vi valgt at overnatte i landsbyen Volcano tæt på parken.

Her boede vi på et Bed & Breakfast som Nicksamerika havde anbefalet. Vi havde fået suiten med spa i badeværelset, musik i højtalerne, brændeovn (baseret på gas) og himmelseng. Et rigtig fint lille sted med en rar bestyrer som lavede en god morgenmad. Vi skulle dog af sted rimelig tidligt da vi havde booket en helikoptertur fra Hilo som skulle tage os ud over den på daværende tidspunkt eneste aktive vulkan. Vi havde håbet på at se rigtig lava flyde fra vulkanen, men desværre flød lavaen kun underjordisk og derfra ud i havet. Det var nu stadig en fin helikoptertur, hvor man fik set en aktiv vulkan ovenfra hvilket ville have været umuligt til fods eller i bil på dette tidspunkt. På vej fra Hilo til South Kohala kysten tog vi blandt andet et stop i Waipi’o Valley lookout. Dette er et suverænt udsigtspunkt til en flot dal liggende imellem kæmpe græsklædte klipper. Hvis vi havde haft muligheden havde jeg gerne brugt mere tid i dette område f.eks. med at vandre i dale og bjerge.

"
På min strandløbetur den ene morgen, mødte jeg endda havskildpadder"

hawaii skildpadde

Vores sidste stop på Big Island var et 4 stjernet hotel på South Kohala kysten. Vi er generelt lidt skeptiske overfor resorts, men Nicksamerika overbeviste os om, at dette sted ikke er som alle andre og det havde han ret i. Resortet ligger ud til en meget smuk bugt med en rimelig fin strand og stille vand. På min strandløbetur den ene morgen mødte jeg endda havskildpadder som var kravlet op på stranden for at tage en slapper. Langs med stranden ligger desuden en cool strandbar som serverer drinks, mad og snacks med udsigt til solnedgang. På hotellet fik vi et standard værelse med udsigt til have, men det var nu ganske fint eftersom man slap fra larmen fra pool området. Resortet er super behageligt, pool området er rigtig godt og udsigten fra resortet er helt suveræn. Her er meget tørt, det regner overhovedet ikke og solen er ekstra varm her. Det var en super måde at afslutte de første to uger af vores rejse som havde budt på rigtig mange forskellige oplevelser indtil nu.

Oahu - Waikiki Beach
O
ahu var vores sidste stop på Hawaii og lad mig sige med det samme, at Waikiki og Honolulu-området er meget anderledes end det du ser på Maui og Big Island. Hvor vi kom fra et helt fantastisk resort på Big Island var kontrasten stor til et tre-stjernet byhotel ved Waikiki, så hvis man virkelig skal bo et godt sted på Waikiki skal det være Mona Surf rider hotel. Det er virkelig charmerende hotel i gammel kolonial stil med en fantastisk restaurant hvor vi spiste den sidste aften. Hotellet er ikke i den billige ende, men hyggeligt og ligger lige ude til stranden. Tak for den anbefaling med at spise på Moana Surfrider Nick.
Uheldigvis havde vi ingen bil på Oahu og fik ikke bestilt nogle ture, da vi kun havde to en halv dag, og det fortrød vi lidt bagefter. Diamond Head er landemærket for Waikiki og Oahu, men vi formåede aldrig at komme helt derop. Busruten dertil havde været lukket i to dage, og da den så endelig åbnede var der så få busser, at de var fuldstændig propfyldte. Vi prøvede i to en halv time at komme med tre busser og gav så til sidst op. Jeg vil anbefale alle der tager til Oahu at tage på en tur væk fra Waikiki og se noget andet end det område.

waipio valley hawaii

» Vi var meget begejstrede især for Maui og Big Island og synes vi havde fået sat en super fed tur sammen i samarbejde med Nicksamerika som viste os lidt af hvert af, hvad Hawaii kan tilbyde.
Og det er ikke småting; fra vulkaner, til smukke dale, til gennemsigtigt hav, fantastiske havdyr, til regnskov, flotte strande og så videre og så videre.

Hawaii skal man unde sig selv mindst én gang i livet.

Hilsen og tak for en oplevelse for livet Janus og Trine.

Rejsen Janus og Trine var på hedder "Best of Hawaii"
Læs mere om turen og se flere aktuelle tilbud på Rejser til Hawaii klik her!

nick

Brug for hjælp?

Nick sidder klar til at hjælpe dig videre med din rejseplanlægning.