Hawaii rejse Familien Aspvik- oktober 2014

Den 26. august satte vi os i SAS flyveren til San Francisco med final destination Hawaii.

Nogen måneder i forvejen havde min mand og jeg (på det tidspunkt kæreste) besluttet os for at vi ville giftes på en strand langt væk hjemmefra. Vi søgte lidt på internettet, og kunne se at man kan giftes på Hawaii relativt nemt, uden at drukne i papirarbejde.

Vi kontaktede Nick, da vi kunne se at han havde arrangeret mange rejser til Hawaii, og kunne hjælpe med alt det praktiske omkring et bryllup. Da vi kontaktede Nick første gang var planen at vi kun var to der skulle rejse. Det viste sig hurtigt at vores nærmeste familie og venner ikke fandt sig i vores lille ”elope wedding”-og wupti, så var vi 15 der skulle afsted.

Vores familie bor henholdsvis i Nordjylland og Norge, og det blev arrangeret at alle fløj til København, så vi kunne rejse sammen. Første stop (efter en overnatning i San-Francisco) var fantastiske Maui. Her boede vi det mest fantastiske sted og alle fik lejlighed med havudsigt.

Udsigten fra vores altan på Hawaii Maui

Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

11 timers tidsforskel = jetleg. Planen var at ”udnytte” våres jetlag, så dagen efter ankomst mødte vi kl. 02.00 for at sætte kursen mod kursen mod Haleakalä. Haleaklä er et vulkan krater (3000 moh) som er kendt for sin utrolige smukke solopgang.
Vi
havde læst i våres rejsebøger at man skal komme i god tid før solopgangen for at få en parkeringsplads tæt på toppen, og det gjorde vi. Det betød dog at vi skulle vente i ca. 1½ time i et par minusgrader… men da soloppgangen endelig kom var det, det hele værd.

Senere samme dag
 kørte vi den berømte vejstrækning ”Road To Hana”. Enfantastisk køretur igennem 620 hårnålesving med udsigt til det smukke hav, og den tropiskeregnskov... Hver gang vi kom rundt i et nyt sving havde vi bare lyst til at stoppe og knipse 100 nye billeder.

Der var en del
 søer med vandfald langs vejen hvor man kunne køle sig (tjek de mange milemarks langs vejen).Vores største problem var faktisk at finde et sted hvor vi kunne parkere fire relativt store biler langs vejen, da de er meget smalle. Vi have 4 børn med (18 mdr., 6, 9 og 12 år) og selv om det var en hård køretur gik det fint hvis man holder pauser ved de mange vandfald.

Afkøling i naturens pool

2 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

I do...
Langt det meste var planlagt hjemmefra i samarbejde med Nicksamerika, og de siste detaljer fik vi styr på med via vores weddingplaner.
Vi blev viet kl. 17, så vi tilbragt hele dagen på stranden, og ved poolen uden en masse stress og planlægning.
Vi valgte en ikke-religiøs vielse på en lille strand ikke så langt fra vores hotel, en strand som Nick havde valgt specielt til os. Præsten Robert holdt en helt perfekt tale for os, og

Nick havde arrangeret vores bryllup på Maui
Bryllup Hawaii Maui vielse strand bryllupsrejse

Efter vielsen kørte vi tilbage til voreshotel hvor vi fikchampagne i haven (på Hawaii må man ikke drikke alkohol på stranden). Hjemmefra havde vi booket bord på en restaurant
som Nick havde anbefalet.

Vi mødtes med restaurant manageren 3 dage inden festen for at aftale menu, vins og bordopsætning.
Alt var perfekt, og vi kan varmt anbefale at lytte til Nick's anbefalinger til hvor bryllupsfesten skal afholdes.

Dagen derpå stod på solbadning og snorkling ved stranden ud fra vores dejlige lejligheder. Her finder man nemt skilpadder og massere af flotte fisk. Efter vi hadde bestilt en snorkletur til formålet opdagede vi at vi faktisk boede mit i skildpadde paradis, og man kunne faktisk også sidde på altanen og se dem svømme forbi om morgenen og igjen om eftermiddagen.

Bryllup på stranden

3 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Senere samme dagkørte vi til den gamle hvalfanger by Lahaina som vi havde hørt en del om. Byen er livlig, og har mange butikker og restauranter i en lang hovedgade. Vi spist verdens beste Shave-ice (et must når man er på Hawaii), og fik shoppet lidt inden vi spiste aftensmad på en rigtig hyggeligrestaurant ved til vandet, mens vi nød synet af solen der forsvandt ned under horisonten.

Læs også:Få skræddersyet din drømmerejse af Nicksamerika klik her

Solnedgang i hvalfangerbyen Lahaina
4 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Den
 sidste dag på Maui stod på snorkletur med Maui Snorkel Charters til Molokini Crater. Børn, voksne og bedsteforældre hoppede alle i baljen med snorkel og svømmefødder, og vi blev ikke skuffet. Synet af det krystalklare vand og fisk i alle regnbuens farver var et flot syn. Efter ca. 2 timer sejlede vi tilbage mod Maui. På tilbagevejen stoppet vi ved the turtle cleaning station, også kaldet Turtle bay. Her vrimler det med skildpadder og man kan komme meget tæt på.
Vi bookede vores tur (inkl. mad & drikke) igennem den danske Thomas som er manager på Hale Pau Hana (spørg efter ham i receptionen).

En
 af vores venner havde fået anbefalt af en lokal fyr, at tage til Sunday Party på Little Beach for at se hulahule damer og bonfire Dance, så det gjorde vi. Vi hadde lidt svært ved at finde stranden, da man sku å gå et godt stykke fra parkeringsplassen..- endelig fandt vi Little Beach, og det var hele turen værd! Det er nok første og siste gang vi ser en 70 årige mand med langt gråt hår på et surfboard,i solnedgangen.

"Synet af det krystalklare vand og fisk i alle regnbuens farver var et flot syn"
5 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Efter 6 rigtig gode dage på Maui, gik rejsen videre til byen Honolulu på Oahu.

Vi sku bo 2 dage med udsigt til den berømte Waikiki Beach på den ene side, og Diamond Hill på den anden. Den første dag bookede vi 2 biler igennem hotellet, og da vi sku afhente bilerne fik vi igjen en positiv overraskelse, de havde opgraderet vores biler til to store Chrysler.

Målet med dagen var at opleve så meget som muligt på 1 dag, da vi ville bruge dag 2 på på Waikiki Beach.

Første stop var frokost på den smukke strand Kahula Beach, helt sikkert et besøg værd. Efter strandturen kørte vi til Honululus regnskov, som ligger 6 km. fra centrum. Turen rundt i regnskoven var helt fantastisk, især det frodig planteliv og de mange fuglelyde gør turen helt unik. Man kommer helt ned i tempo efter denne tur. Hvis man er dårligt gående kan denne tur ikke anbefales, da der er mange stier med MEGET mudder og vand.

Dagen efter delte vi os, for første gang på ferien. Nogen valgte at gå til Diamond Hill, nogen valgte at shoppe og nogen at ligge på stranden. Selv tog jeg turen op af Diamond hill. En meget fin tur, ikke for lang, og heller ikke for hård. Udsigten fra toppen ud over Honolulu og Waikiki beach er fantastisk.

Hotel med udsigt til Waikiki Beach og Diamond Hill
6 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Når man er på Waikiki Beach, så skal man jo prøve at surfe.

Bølgerne her er ikke for vilde, og man er godt skjult blandt de mange andre turister der prøver at komme op på sit surfboard. Med andre ord, der er alltid nogen der er smule dårligere end sig selv!
Da jeg var gravid i 20 uge var jeg pent nødt til at tage plads i vandkanten, mens de andre fik surf instruktioner.

Alle kom op at stå…nogen i længere tid, og med lidt bedre stil end andre! Men alle kom op å stå. I de få sekunder der nu var tale om, sidder der en dame på land med en kameralinse og knipser 500 billeder med multiframe. Så på et eller to af billederne ligner det faktisk har de har fuldstændig styr på det.

Surfing på Waikiki Beach
7 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Efter tre dage på Honolulu, kom dagen hvor vores rejsefølge blev splittet op. Nogen blev et par dage ekstra på Honolulu, nogen rejste hjem, og vi fløj til Big Island, Hawaii’s største ø.

Big Island har den mest charmerende lufthavn jeg nogensinde har besøgt. Den er ikke stor og fancy, man føler sig virkelig velkommen når man træder du af flyveren.. Alt udenfor er omringet af palmer, og det gir en helt perfekt og afslappet stemning…- man venter egentlig bare på at få en blomsterkrans rundt halsen, og en paraplydrink i hånden.

Efter ankomst og bagageudlevering blev vi kørt til  biludlejning ca. 2 min fra lufthavnen. Efter blot 30 min på BIG ISLAND blev vores ferie bare lidt bedre. Damen i biludlejningen spurgte om vi ikke ville opgradere vores pre-booked NISSAN Versa for blot 20$ pr. dag.. Vi spurgte, hvilken bil kan vi få for 20$? Damen kigger ud af vinduet og pege ud på p-pladsen, hvor der holder en FORD MUSTANG V6.. Vi har kun en tilbage, så den kan i få.
JA TAK..

Videre til Honolulu og Ford Mustang som køretøj!
8 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Efter en lille køretur(ca. 40 min) fra Kona Airport til Kailua Kona, tjekked viind på hotellet. Vi blev igjen igen opgraderet, denne gang til oceanfront view, og champagne på værelset .-man er jo newlyweds J
Den lille by Kona er samlingspunktet på den vestlige del af øen, her er en del turister, primært amerikanerne. Byen har del bar og restauranter og det er helt sikkert et must at gå du en enkelt aften. Vi kan varmt anbefale LAVA JAVA for deres mad, især deres Pineapple-Mango-Lime Cheesecake. LAVA JAVA har også gratis WI-FI.

Hvis man er lidt
 triatlon interesseret så er Kona  hjemstedet for VM i IRONMAN. Min mand dyrker triatlon, og for ham var det en speciel oplevelse bare at være i Kona.

Ocean view og champagne på værelset
9 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Første dag valgte vi at
 udforske den nordlige delen af øen.
Vi
 kørte tilWaipi’O Valley. Når man kommer der til, stopper plutseligvejenHerfra skal man fortsætte til fods, da biludlejningen hverken dækker dig eller bilen hvis du begir dig ud på den meget stejle, smale, humpet vejen ned til Waipi’o Beach også kaldt Black Beach. Turen til stranden var ikke så hård som beskrevet i rejsebogen, men den var tuff. Jeg vil ikke anbefale turen hvis man er dårligt gående. Da vi kom til bunden, gik vi en tur forbi Hi’ilawe Falls, som er Hawaii’s største vandfald på ca. 427 meter, hvor ca. 30 af disse er frit fald. Den var som vi på forhånd havde frygtet fuldstændig udtørret, da det ikke havde regnet i lang tid. Vi kunne dog alligevel danne os et indtryk af hvor enormt et vandfald Hi’ilawe er. Den lille ekstra gåtur du til Hi’ilawe førte os igennem skov hvor der vokser passionsfrugt, avokado og limefrugter.

Denne
 oplevelse kan varmet anbefales og så dufter der fantastiskFremme på Black Beach valgte vi at tage en dukkert, selv om rejsebøgerne advare mod dette pga. bølgerneDet eneste man skal passe på, er at beskytte sine fødder, for solen havde varmet sandet riktig godt op!! Stranden ligger godt gemt og vi var også de enste turister på stranden + en lokalefamilier, samt en håndfuld lokale surfere…bedre bliver det ikke.
Gåturen tilbage til Waipio lookout hvor bilen hold parkeret var hård og vi måtte holde en del pauser.

Vi kørte til Akaka Falls, et meget smukt vandfald som ligger i Akaka Falls State Park. Her koster adgangen til parken 1 USD, og man kan let gå rundt i parken på stier og trapper. Et minus ved Akaka Falls er at man desværre ikke kan bade i det.

Et meget smukt vandfald
som nick havde anbefalet os:

10 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Efter et par dage med afslapning ved poolen eller en køretur til en af de mange omkringliggende strande, valgte vi at tage på en lidt længere udflugt. Et af vores vennepar som blev et par dage ekstra på Oahu, havde nu indhentet os, og vi fulgtes sammen op til Hawaii’ Volcanoes National Park.

vejen dertil kørte vi forbi Green Sand Beach og South point, som er USA’ssydligste punkt (jeg som alltid hadde trodd det var Key West)Det er et godt stykke at gå ud til Green Sand Beach, så vi hyrede en lokal mand i en offroader golfbil.
Green Sand Beach er rigtig smuk, men vi var enige om at den er mer’ guldfarvet end den er grøn.

I offroader golfbil til Green Sand Beach:

11 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Vel ankommet tilVolcanoesNational Park starter vores venner med at smække nøglen ind i deres lejebil. Heldigvis blev de reddet af en rigtig Park Ranger, som brød ind i bilen i bedste James Bond stil.Rangerens  eneste krav var at hvis bilen kom til skade ”in any way… you can not press charges against me or the guverment” (man er jo i USAJ). Han fik åbnet bilen så vores vulkantur kunneforsætte. En bil er et must da man skal køre til de forskelligesights.

Selv om vulkanen anses for at være aktiv i dag, så var den ikke lava-spyttende-aktiv da vi var der. Der kan vist gå flere år imellem den har rigtige udbrud, men vi kunne alligevel se røg flere steder, og nogen steder kan man føle varmenfra steam Vents,  der føltes lidt som et dampbadEt must see er også Thurston Lava Tube som ligger gemt i regnskoven.

vejen tilbage til Kona stoppede vi at spiste sen frokost på et superhyggelig bageri Punalu’u Bake Shop, som kan prale af at være USA’s sydligste, og som helt sikkert er et besøg værd.

Vi stoppede også ved Pu’uhonua o Honaunau National Historical Park, til en omgang Polynesisk kultur historie. Vi ankom desværre uden for parkens åbningstid, så det var ikke muligt at få en guidede tur. I parken er der rig mulighed for at sehavskildpadder, de ligge og hvile seg på stranden. Vi var desværre lidt for sent på den, så den sidste skildpadde var smuttet til søs.

Som på Maui og Oahu, havde Big Island også en super smuk solnedgang. Den sidste aftenen på Hawaii valgte vi at nyde den fra våres egen altan.

vej hjem fra Big Island Hawaii valgte vi tre nætter i San Francisco. Det var nok til at vi nådde at se de ting man nu skal se, og lave de ting man nu skal lave når man er i San Francisco.

Overnatning i San Francisco på vejen hjem

12 Rejsebrev Hawaii bryllupsrejse

Vi
lejede cykler og kørte over Golden Gate Brige, spiste crab sandwich ved Fisherman’s Wharf, kørte med den populære cable car eller Trolley, op af de stejle gader, besøgte naturligvis også Alcatras (husk at book hjemmefra) og fik taget billeder ved den berømte Lombard street.

Se aktuelle tilbud på Hawaii rejser og få gratis rejsetips klik her

nick

Brug for hjælp?

Nick sidder klar til at hjælpe dig videre med din rejseplanlægning.